Jump to content
×
×
  • Create New...

Lorem Ipsum is simply dummy text

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s

Test Test

Lorem Ipsum is simply dummy text

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s

Test Test

Lorem Ipsum is simply dummy text

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s

Test Test

Lorem Ipsum is simply dummy text

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s

Test Test

Lorem Ipsum is simply dummy text

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s

Test Test

  • Bu Alana Reklam Verebilirsiniz
    Bu Alana Reklam Verebilirsiniz

Tkinter-Python Nasıl Kullanılır

Rate this topic


sorgucu
 Share


Recommended Posts

Tkinter-Python Nasıl Kullanılır
 Share


  • Members

Tkinter-Python Nasıl Kullanılır Bahsetmeye Çalıştım Umarım Öğretici Olur..

 

Kod:

[SIZE="3"][COLOR="white"][B]Öğreneceğimiz Konular  : 

>Pencere oluşturma

>Pencere başlığı 

>Pencere Boyutları ve Konumu 

>Pencere Boyutlarını ve Konumunu Öğrenme 

>Pencere Durumu 

>Pencere Özellikleri 

>>Saydam Pencere 

>>Her Zaman Üstte Olan Pencere

>>Tam Ekran Pencere

>Ekran Çözünürlüğünü Bulmak 

>Fare İmlecinin Konumunu Bulmak

>Pencere Çubuğunu Kaldırmak 

>Aynı Programda Birden Çok Pencere 

>>Pencere Elemanları 

>Label(Etiket Eklemek)

>>Merhaba Dünya Yazısı

>>Yazı Rengi 

>>Yazı Arka Plan Rengi 

>>Yazı Alanının Boyutu

>>Yazı İç Boşluğu

>>Yazı Tipi Ayarları 

>>Yazı Genişliği

>>Yazıyı Yaslama

>>Yazının Kendi İçindeki Konumu

>>Label Üzerine Fare İmlecini Değiştirmek 

>>Resim Ekleme

>Button 

>>Butona Basınca Eleman Değiştirmek 

>>Buton Durumu 

>>Yazılım İle Butona Basmak 

>>Buton ile Programı Kapatmak 

[COLOR="Pink"]Not: (>) İle gösterilen başlık (>>) ile gösterilen başlık içeriğidir.[/COLOR]

[/B][/COLOR][/SIZE]

Tkinter

 

Biliyorsunuz ilk önce kullanacağımız modulu indirmemiz lazım güncel python indiren kişilerde yanında geliyor bazı linux işletim sistemleri sıkıntı çıkarabilir. Vereceğim kod ile düzeltebilirsiniz :

Kod:

[COLOR="Pink"]sudo apt-get install python3-tk [/COLOR]

 

Pencere oluşturma

 

Her şeyi tasarlamak için ik pencere oluşturmamız lazım

Kod:

[COLOR="pink"]from tkinter import * 

pencere = Tk ( )[/COLOR]

Tk ( ) şeklinde yazmamın sebebi Tk ( ) dediğimiz Tkinterin hazinesidir.. Pencere açılıp kapanacaktır burda bir yanlışlık yoktur hatta tam istediğimiz gibi olmuştur. Komutu verdik işlevini yaptı Pencere aç dedik Açıp kapattı.. Duyar gibiyim kapanmamasını nasıl sağlayacağız dediğinizi biraz ileride karşınıza gelecek.

 

Pencere Başlığı

 

Bunun için title( ) modülünü kullanacağız. Title ingilizce olarak da başlık anlamına gelmekte.

Kod:

[COLOR="pink"]from tkinter import * 

 

#Değişkeni atadık 

pencere = Tk ( ) 

 

#Pencere başlığını ayarladık 

pencere.title ("Pencere başlığı") 

 

#Pencerenin sürekli açık kalmasını sağladık

mainloop ( ) 

[/COLOR]

Pencere Boyutları ve Konumu

 

Bunun için Tkinterin içindeki geometry metothunu kullanacağız. Penceremizi 500px , boyunu 200px yapalım.

Kod:

[COLOR="pink"]pencere.geometry ("500x100")[/COLOR]

Şimdi de penceremizi soldan 300px , yukarıdan 100px uzaklaştıralım (Pencere boyutunu 200x200 olarak alıyorum)

Kod:

[COLOR="pink"]pencere.geometry ("200x200+300+100")[/COLOR]

Bu fonksiyon iki parametre alıyor. İlk i enini ikincisi boyunu bunları engelleyebilirsiniz. True ve false kalıplarını kullanacağız mesela enini engellemek istiyorum Bunun için resizable ( ) kullanacağım

Kod:

pencere.resizable(False , True)

 

Pencere Boyutlarını Ve Konumunu Öğrenme

Kod:

[COLOR="pink"]from tkinter import * 

 

#Tkinter hazinesini değişkene atayalım 

pencere = Tk( ) 

 

#Pencere başlığı yapalım

pencere.title ("Pencere başlığı")

 

#Pencere boyutu ve konumu 

pencere.geometry ("200x200+100+100")

 

print ("Pencere Boyutu Hesaplanıyor...")

 

en = pencere.winfo_width ( ) 

boy = pencere.winfo_height ( ) 

sol = pencere.winfo_x ( ) 

ust = pencere.winfo_y ( )

 

print ( "En  : " + str(en) )

print ( "Boy :  " + str(boy) )

print ( "Sol : " + str(sol) )

print ( "Ust : " + str(ust) )

 

#Pencerenin açık kalmasını sağladık 

mainloop( ) [/COLOR]

Karşımıza çıkıcak değerlerin hiç bir manası yok ama birde pencere.update ( ) yazarsak...

from tkinter import *

Kod:

#Tkinter hazinesini değişkene atayalım 

pencere = Tk( ) 

 

#Pencere başlığı yapalım

pencere.title ("Pencere başlığı")

 

#Pencere boyutu ve konumu 

pencere.geometry ("200x200+100+100")

 

print ("Pencere Boyutu Hesaplanıyor...")

 

pencere.update( ) 

 

en = pencere.winfo_width ( ) 

boy = pencere.winfo_height ( ) 

sol = pencere.winfo_x ( ) 

ust = pencere.winfo_y ( )

 

print ( "En  : " + str(en) )

print ( "Boy :  " + str(boy) )

print ( "Sol : " + str(sol) )

print ( "Ust : " + str(ust) )

 

#Pencerenin açık kalmasını sağladık 

mainloop ( )

Şimdi istediğimiz değerleri bize gösterecektir..

 

Pencere Durumu

 

Bunun için state( ) kullanacağız

Kod:

[COLOR="pink"]#Normal Pencere :

pencere.state("normal")

 

#Tam Ekran :

pencere.state("zoomed")

 

#Görev Çubuğunda Gözüken Pencere :

pencere.state("iconic")

 

#Hiç Gözükmeyen Pencere :

pencere.state("withdrawn")[/COLOR]

Pencere Özellikleri

 

Özellikler için wm_attributes( ) kullanacağız. İngilizce attributes "özellikler" anlamına gelir.

 

>> Saydam Pencere

Saydamlaştırmak için -alpha komutunu kullancağız. Değerlerin yazımı "%50 ise 0.5 e tekabul eder , %30 sa 0.3 e tekabul eder.

Kod:

#Saydamlık %50 ayarlıyoruz 

pencere.wm_attributes("-alpha", 0.5)

 

>> Her Zaman Üstte Olan Pencere

Bu özelliği -topmost özelliği ile yapacağız

Kod:

pencere.wm_attributes("-topmost", 1)

 

>>Tam Ekran Pencere

Bu özelliği yapmak için -fullscreen komutun kullanacağız.

Kod:

pencere.wm_attributes ("-fullscreen", 1)

 

Ekran Çözünürlüğünü Bulma

Kod:

from tkinter import * 

 

#Tkinteri değişkene atadık 

pencere = Tk ( ) 

 

print("Genişlik : " + str(pencere.winfo_screenwidth( ) )

print("Yükseklik : " + str(pencere.winfo_screenheight( ) )

 

mainloop ( )  

Çıktısı : 

 

Genişlik : 2560 

Yükseklik : 1440

 

Fare İmlecinin Konumunu Bulma

Kod:

[COLOR="Pink"]from tkinter import * 

 

pencere = Tk ( ) 

 

print ("Sol : " + str(pencere.winfo_pointerx( ) )

print ("Üst : " + str(pencere.winfo_pointery( ) )

 

Çıktısı : 

Sol : 542

Üst : 1256 [/COLOR]

Pencere Çubuğunu Kaldırma

 

Pencerenin üstünde bulunan pencere başlığı kısmını overrideredirect ( ) fonksiyonu ile kaldırabiliriz

Kod:

[COLOR="pink"]from tkinter import * 

pencere = Tk( ) 

pencere.title("Pencere başlığı") 

pencere.geometry("200x200+100+100) 

pencere.overrideredirect(1)[/COLOR]

 

Aynı Programda Birden Fazla Pencere Oluşturma

Kod:

[COLOR="pink"]from tkinter import * 

 

pencere = Tk( ) 

pencere.title("Başlık 1") 

pencere.geometry("200x200+100+100")

 

pencere2 = Tk( ) 

pencere2.title("Başlık 2")

pencere2.geometry("200x200+100+100)

 

mainloop( ) [/COLOR]

Böyle daha da fazla yapabilir boyutlarını değiştirebilirsiniz.

 

Pencere Elemanları

 

>>Label (Etiket Ekleme)

 

Label kelimesi ingilizce etiket anlamına gelir. Boş pencerede test edelim

 

>>Merhaba Dünya Yazısı

Kod:

[COLOR="pink"]Penceremize Merhaba Dünya yazalım.

pencere = Tk( ) 

pencere.title("Başlıkk")

pencere.geometry("200x200+100+100")

 

yazi = Label (text = "HELLO WORLD")

yazi.pack( ) 

 

mainloop( ) 

Not= Text metin özelliğidir[/COLOR]

 

Yazı Rengi

Kod:

yazi = Label (

    text = "Hello World",

    fg   = "red"

)

Göründüğü gibi değişecektir.

 

Yazı Arka Plan Rengi

Kod:

yazı = Label (

    text = "Hello World", 

    fg   = "#cccccc", 

    bg   = "#ae0000" 

)

Yazı Alanının Boyutu

 

Boyutunu ayarlamak için 2 parametremiz var , width ( genişlik ) ve height (yükseklik)

Kod:

[COLOR="pink"]yazi = Label (

    text   = "Hello World", 

    fg     = "#cccccc" ,

    bg     = "#ae0000", 

     

    width = 10,

    height = 10 

)[/COLOR]

Yazı İç Boşluğu

 

Bunun için padx (Sağ-Sol Boşluk), pady(Üst-Alt Boşluğu)

Kod:

yazı = Label (

    text   = "Hello World",

    fg     = "#cccccc",

    bg     = "#ae0000,

 

    padx = 50 , 

    pady = 30

)

Yazı Tipi Ayarları

 

Bunları Label ( ) özelliği "font" ile ayarlayabiliriz.

Kod:

[COLOR="pink"]yazi = Label (

    text   = "Hello World",

    fg     = "#cccccc",

    bg     = "#ae0000", 

  

    padx = 50,

    pady = 30,

 

    font = ("Open Sans", "30", "bold")[/COLOR]

 

Yazı Genişliği

Kod:

yazi = Label (

    text   = "Hello World Hello World Hello World Hello World Hello World", 

    fg     = "#cccccc",

    bg     = "#ae0000",

    

    padx = 50 , 

    pady = 30,

 

    wraplength = 100 

)

Yazıyı Yaslama

 

Sola Yaslama

Kod:

[COLOR="pink"]yazi = Label (

    text   = "Bir zamanlar bir adam vardı, karısı ölmüştü; bir de kocası ölen bir kadın; bu kadının da adamın da bir kızı vardı. Her iki kız tanışıyorlardı, beraber dolaşıyor ve sonrasında da bu kadının evine geliyorlardı",

    fg     = "#cccccc",

    bg     = "#ae0000", 

 

    padx = 50,

    pady = 30, 

 

    wraplength = 180 ,

    justify = "left"

)[/COLOR]

Sağa Yaslama

Kod:

yazi = Label (

    text   = "Bir zamanlar bir adam vardı, karısı ölmüştü; bir de kocası ölen bir kadın; bu kadının da adamın da bir kızı vardı. Her iki kız tanışıyorlardı, beraber dolaşıyor ve sonrasında da bu kadının evine geliyorlardı",

    fg     = "#cccccc",

    bg     = "#ae0000", 

 

    padx = 50,

    pady = 30, 

 

    wraplength = 180 ,

    justify = "right"

)

 

Ortaya Yaslama

Kod:

yazi = Label (

    text   = "Bir zamanlar bir adam vardı, karısı ölmüştü; bir de kocası ölen bir kadın; bu kadının da adamın da bir kızı vardı. Her iki kız tanışıyorlardı, beraber dolaşıyor ve sonrasında da bu kadının evine geliyorlardı",

    fg     = "#cccccc",

    bg     = "#ae0000", 

 

    padx = 50,

    pady = 30, 

 

    wraplength = 180 ,

    justify = "center"

)

Yazının Kendi İçinde Konumu

 

Yazının genişliğini ve yüksekliğini çoğalttığımızda yazı standart olarak ortada gözüküyor. Bu yazıyı sağa-sola yukarı-aşağı taşımamız için "anchor" parametresini kullanıyoruz.

Hangi harf neye tekabul eder :

 

Kod:

n = Yukarı 

s = Aşağı

e = Sağ 

w = Sol 

ne = Yukarı - Sağ 

nw = Yukarı - Sol 

se = Aşağı - Sağ 

sw = Aşağı - Sol 

center = orta

Örnek Olarak Yukarı - Sağ Yapalım

Kod:

from tkinter import *


 

aaaa

 

pencere = Tk ( ) 

pencere.title("Pencere Başlığı") 

pencere.geometry("200x200+100+100")

 

yazi = Label ( 

    text   = "Python",

    fg     = "#cccccc",

    bg     = "#ae0000",

 

    width = 50,

    height = 50,

 

    anchor = "ne" 

)

yazi.pack( ) 

mainloop( )

Label Üzerinde Gelindiğinde Fare İmleci Değiştirme

 

Bu işlemi cusor parametresi ile yapacağız .

 

Kod:

[COLOR="Pink"]İmleç listesi :

x_cursor  , lr_angle , arrow , man , based_arrow_down , middlebutton , based_arrow_up , mouse , boat , pencil , bogosity , prate , plus , bottom_left_corner , buttom_right_corner , question_arrow , bottom_side , right_ptr, bottom_tee , right_side , box_spiral , right_tee , center_ptr ,rightbutton , circle , rtl_logo , clock , sailboat ,coffee_mug , sb_down_arrow , cross , cross_reverse , crosshair , diamond_cross , dot , dotbox, double_arrow , double_arrow , draft_large , draft_small , draped_box , excahnge.

[/COLOR]

Uygulamak için :

Kod:

[COLOR="pink"]yazi = Label ( 

    text   = "Python",

    fg     = "#cccccc", 

    bg     = "#ae0000", 

 

    width = 50,

    height = 50,

 

    cursor = "cross"

)[/COLOR]

 

Resim Ekleme

Kod:

[COLOR="pink"]from tkinter import * 

pencere = Tk ( ) 

pencere.title("başlıkk")

pencere.geometry("200x200+100+100")

 

resim = PhotoImage (file = "gif.gif"

 

yazi = Label (İmage  = resim)

yazi.pack( ) 

 

mainloop( )[/COLOR]

Gif dosyasının ek olarak yazılacak cümlenin veya kelimenin yeri değişebilir :

Kod:

top = Üst 

bottom = Alt

left = Sol 

right = Sağ 

center = Orta

 

Kod:

[COLOR="pink"]from tkinter import * 

pencere = Tk ( ) 

pencere.title("başlıkk")

pencere.geometry("200x200+100+100")

 

resim = PhotoImage (file = "gif.gif")

 

yazi = Label(

    image    = resim,

    text     = "Test Yazı",

    compound = "left",

)

yazi.pack( ) 

 

mainloop( )[/COLOR]

Button

 

Label özelliklerinin hepsinde geçerlidir. "command" parametresini kullanır. Buton Yapalım :

Kod:

[COLOR="pink"]from tkinter import * 

 

pencere = Tk( ) 

pencere.title("Pencere 1")

pencere.geometry("200x200+100+100")

 

def mesaj_yaz( ) : 

    print ("Butona basıldı")

 

buton = Button (

 

    text    = "Mesaj", 

    command = mesaj_yaz 

)

 

buton.pack ( ) 

 

mainloop( ) [/COLOR]

Butona Basınca Yazı Değiştirmek

Kod:

[COLOR="pink"]from tkinter import * 

 

pencere = Tk( ) 

pencere.title("Pencere 1")

pencere.geometry("200x200+100+100")

 

def yazi_degistir( ) : 

    etiket["text"] = "Merhaba Dünya !"

 

etiket = Label (text = "Hello World !")

etiket.pack( ) 

 

buton = Button(

 

    text = "Mesaj", 

    command = yazi_degistir

)

 

buton.pack( ) 

 

mainloop( ) 

[/COLOR]

Pasif Buton

Kod:

[COLOR="Pink"]from tkinter import * 

 

pencere = Tk( ) 

pencere.title("Pencere 1")

pencere.geometry("200x200+100+100")

 

def yazi_degistir( ) : 

    etiket["text"] = "Merhaba Dünya !"

 

etiket = Label (text = "Hello World !")

etiket.pack( ) 

 

buton = Button(

 

    text    = "Mesaj", 

    command = yazi_degistir,

    state   = "disabled", 

#pasif buton yazı rengi 

disabledforeground = "red" [/COLOR]

Yazılım İle Butona Basma

 

invoke( ) fonksiyonunu kullanacağız.

Kod:

[COLOR="pink"]from tkinter import * 

 

pencere = Tk( ) 

pencere.title("Pencere 1")

pencere.geometry("200x200+100+100")

 

def yazi_degistir( ) : 

    etiket["text"] = "Merhaba Dünya !"

 

etiket = Label (text = "Hello World !")

etiket.pack( ) 

 

buton = Button(

 

    text = "Mesaj", 

    command = yazi_degistir

)

 

buton.pack( )

buton.invoke( ) 

 

buton.pack( ) 

 

mainloop( ) 

[/COLOR]

Buton İle Program Kapatmak

Kod:

from tkinter import * 

 

pencere = Tk( ) 

pencere.title("Pencere 1")

pencere.geometry("200x200+100+100")

 

def kapat ( ) : 

    quit( ) 

 

buton = Button 

 

    text    = "Kapat", 

    command = kapat, 

)

 

buton.pack ( ) 

 

mainloop ( )

 

Sonuna Geldik Umarım Öğretici Olmuştur Bildiğim Her Şeyi Yansıtmaya Çalıştım

 

ORTAM SANAL OLSADA HERŞEY GERÇEK

Link to comment
Share on other sites


Konu Altı Reklam 1
Konu Altı Reklam 2
  • Replies 0
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


  • Bu Alana Reklam Verebilirsiniz
    Bu Alana Reklam Verebilirsiniz
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...